PLANNER

June 7, 2009

المتساقطون على طريق الدعوة

GOLONGAN YANG GUGUR DI SEPANJANG JALAN DAKWAH

Muqaddimah
Gejala keguguran dari jalan dakwah adalah merupakan gejala umum, besar dan berulang-ulang. Ianya berlaku di mana-mana sahaja. Seorang yang dulunya aktif, hebat dan bertanggungjawab tiba-tiba hilang begitu sahaja.

Ada di antara mereka yang meninggalkan dakwah tetapi tidak meninggalkan Islam. Ada pula yang meninggalkan dakwah dan Islam sekaligus. Ada yang mengasaskan jamaah baru . Ada yang mengabungkan dengan jamaah lain dan sebagainya.

Keguguran Di Zaman Baginda saw.

1. Peristiwa dalam perang Tabuk - - - - Kaab bin Malik, Murarah bin arRabik dan Hilal bin Umayyah.
2. Pembocoran rahsia kerajaan Islam ------ Hatib bin Abi Baltaah.
3. Dan lain-lain.

Sebab-Sebab Berlakunya Keguguran
• Pertama : Sebab dalaman gerakan Islam
• Kedua : Sebab kelemahan individu
• Ketiga : Sebab luaran gerakan Islam

Pertama : Sebab dalaman gerakan Islam

a- Lemahnya tarbiyyah terutamanya bagi para pemimpin yang sepatutnya berakhlak Islam dan segala kerja terikat dengan Allah, ikhlas semata-mata kerana Allah. Hubungan anggota dengan harakah hendaklah berasaskan hubungannya dengan Allah dan Islam. Mereka tidak boleh lari dari suasana iman, tarbiyyah dan kerohanian. Walaubagaimana sibukpun setiap anggota jamaah samada peringkat jundi atau pimpinan mesti mengikuti program tarbiyyah.
b- Meletakkan anggota jamaah di tempat yang tidak sesuai tanpa mengambil kira keupayaan, kecenderongan, kebolehan, kelemahan dan kekurangan anggota. Ini mestilah diambil kira untuk semua bidang samada tarbiyyah, politik, harta-ekonomi atau riyadah.
c- Tidak membahagi-bahagikan kerja kepada anggota jamaah. Pengagihan kerja hendaklah betul dan tidak tertumpu pada sekumpulan kecil sahaja, sebahagian besar yang lain tidak ada kerja dakwah. Ini mengakibatkan hubungan anggota dengan jamaah dan hubungan anggota dengan anggota menjadi lemah. Akhirnya berlakulah kelemahan, keciciran dan keguguran.
d- Tidak mengambil berat hal ahli. Setiap orang ada masalah samada masalah peribadi, keluarga, kewangan, kejiwaan dan sebagainya. Oleh itu hubungan anggota mestilah berdasarkan kerohanian - taaruf, tafahum dan takamul mestilah wujud.
e- Tidak menyelesaikan masalah yang timbul dengan segera, akhirnya menjadi bertimbun, bercabang-cabang dan melahirkan pula masalah baru. Ini adalah kerana kelemahan pucuk pimpinan, kelemahan pentadbiran dan terlalu besar atau luasnya program-amal dakwah.
f- Berlakunya pertikaian dalaman (very dangerous) - rosak hubungan anggota, kerja dakwah terbengkalai dan timbul campurtangan luar, akhirnya hancur jamaah. Ini disebabkan oleh : a- Kelemahan pemimpin untuk memimpin.
b- Campurtangan kuasa luar
c- Berebut jawatan
d- Tidak iltizam dengan dasar dan keputusan jamaah
e- Kerja tak ada menyebabkan ahli tidak berkembang.

Kedua : Sebab kelemahan individu

a- Tabii yang tidak tetap, masuk gerakan sesuatu tarikan.
b- Takut sesuatu ke atas diri dan rezeki (ekonomi).
c- Melampau (ekstream) - tidak berdasarkan keupayaan dan mustakjilun.
d- Sifat bermudah-mudah dan sambil lewa dalam mengerjakan perintah Allah dan hukum-hakam akan bermudah dalam semua perkara.
e- Terperdaya dengan kedudukan dan menonjol diri - merosakkan diri dan pahala amalan.
f- Dengki pada orang lain terutama qiadah.
g- Fitnah senjata..

Ketiga : Sebab luaran gerakan Islam

a- Tekanan ujian dan tribulasi.
b- Tekanan keluarga terutama anak, isteri dan ibubapa.
c- Tekanan persekitaran, biiah yang ada samada solehah atau tolehah.
d- Tekanan gerakan merbahaya yang meragukan samada dari segi aqidah, kerohanian, kebendaan dan lainnya.
e- Tekanan bermuka-muka dan menunjuk diri akibat penyakit takabbur, riyak, ujub dan lainnya.

Akibat Buruk Keguguran Kepada Perjuangan Islam
  • Menyebabkan tersebarnya fitnah serta meracuni gerakan yang boleh meruntuh dan merugikan Islam dan dakwah
  • Terbuka rahsia-rahsia yang tidak mungkin terbuka.
  • Melemahkan gerakan dan menarik musuh untuk menghancurkannya.
  • Menghilangkan kepercayaan orang ramai kepada gerakan Islam Dan segala perancangan mungkin terhenti/gagal.

Penutup

Kita berharap agar Allah akan sentiasa memelihara hati-hati kita supaya kekal di atas kerja-kerja Islam dan ikhlas, tidak tergopoh gapah mengejar sesuatu kejayaan yang bukan pada waktunya, tidak tergesa-gesa dalam memilih jalan dan cara yang tidak dikenali asal-usulnya. Kesabaran

di atas jalan yang jelas sekalipun panjang, sukar dan lambat ADALAH lenih mulia daripada berada di jalan yang mudah tetapi dipenuhi kesamaran, kepura-puraan dan kebatilan. Sesungguhnya orang yang paling mulia di kalangan makhluk Allah ialah para Nabi dan Rasul as. Namun merekalah yang paling banyak dan getir menghadapi ujian dan tekanan. Semoga kita sentiasa mengingati pesanan Allah ini,


وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa. - {alAnam : 153}

والله أعلم

No comments:

Post a Comment