PLANNER

March 20, 2010

USRAH-190310

Pengerusi: Haris bin Binhar
Pembentang 1 : Ahmad Supu (Hadis)
Penbentang 2 : Mujahidin Mat Yasin ( Akidah)-Tidak hadir


Perjalanan Usrah


1) Tilawah Al-Quran

Surah Luqman: Ayat 12-19

Ulasan Tajweed: Ust Sukri Mat
Ulasan Tafseer: Ust yazid Md Jais

2) Pembentangan 1 (Hadis)


Tajuk: Sombong mengikis cahaya iman
Oleh: Ahmad bin Supu

Ulasan Isi: Membawa sebuah hadis yang menyebutkan bahawa seseroang itu tidak akan masul syurga dengan sebab ada sifat sombong dalam hatinya walau sebesar zarah. Maksud sombong itu bukanlah dengan berpakaian cantik tetapi ialah menolak kebenaran dan menghina orang lain.

RUMUSAN NAQIB

Respons terhadap persoalan:

Berpakaian cantik tidaklah boleh ditafsirkan sebagai kesombongan. Ia merupakan satu cara menunjukkan nikmat Allah SWT kepada kita. Dalam Al-Quran, Allah menceritakan kisah nabi Allah Sulaiman yang mempemerkan kehebatan pembangunan negaranya kepada ratu Saba' sehingga menjadi sebab kepada keimanannya dengan nabi Allah Sulaiman. Demikian juga, Saidina Mu'awiyah telah menggunakan kaedah mempamerkan kehebatan pemerintahannya sebagai Gabenor Syam di zaman pemerintahan Khalifah Umar Al-Khattab. Umar telah menegurnya dan Saidina Muawiyyah telah menghujahkan kewajarannya sehingga diterima oleh Khalifah.

Beberapa rumusan:

  1. Kesombongan adalah disebabkan beroleh kelebihan-kelebihan seperti ilmu, ibadat, kekayaan, pangkat, pengaruh, kecantikan dan sebagainya
  2. Penawar bagi kesombongan adalah mengamalkan "tawadhuk".
  3. Sombong adalah hal yang berbeza dengan ujub walaupun ada persamaan dalam beberapa hal.
  4. Hendaklah sentiasa mengamalkan beberapa rintihan untuk menolak kesombonban sebagaimana yang diamalkan oleh para nabi dan orang soleh.
  5. Hidup berjemaah adalah satu cara menangkis kesombongan. Syaitan suka hidup bersendirian dan sebab itu rasa sombong menyubur dalam dirinya.

Usrah tamat pada jam 11 malam dan dikhatamkan dengan doa Rabitoh dibaca oleh naqib.

No comments:

Post a Comment